Japońska dieta wodna - zasady i efekty

Opublikowano: 2021-08-10 12:07:53
Kategoria: Porady zdrowotne , Woda zjonizowana

Japońska dieta wodna - zasady i efekty

Z kraju kwitnącej wiśni nierzadko docierają do nas różnego rodzaju mody, style, filozofie czy rytuały, wśród których znajdują się te mające w sobie wiele mądrości, jak i te bardziej dziwne i dla ludzi z Europy niezrozumiałe. Japońska dieta wodna to kolejna ciekawostka, której warto byłoby się przyjrzeć. Wbrew temu co mogłoby się wydawać wcale nie jest odchudzającą dietą cud opartą jedynie na piciu wody ani żadną głodówką! Ta popularna ostatnimi czasy w Internecie “dieta” jest swego rodzaju zbiorem rytuałów i zasad dotyczących pór picia wody, ilości wypijanej wody, jak również jakości spożywanych posiłków. Propagatorzy tej filozofii podkreślają jej pozytywny wpływ na zdrowie, w tym poprawę kondycji i samopoczucia,, polepszenie sylwetki, pozytywny wpływ na stan skóry oraz wsparcie przy leczeniu licznych chorób. Jakie są więc sekrety słynnej japońskiej diety wodnej?

Najważniejsza jest woda

Sama nazwa omawianej diety dobitnie sugeruje, że również zdaniem specjalistów ze wschodu, woda jest kluczowym elementem zdrowego odżywiania. Czysta, wysokiej jakości woda powinna być podstawowym sposobem na nawadnianie organizmu, a każde inne, nawet zdrowe płyny, takie jak soki, koktajle czy herbaty mogą stanowić jedynie cenne urozmaicenie diety.

Zasady japońskiej diety wodnej

Jak już wspomnieliśmy nie jest to typowa dieta, nie ma więc w niej list przykładowych posiłków, sposobów dobierania składników czy liczenia kalorii. Jest za to zbiór zasad, których przestrzeganie według tej japońskiej koncepcji ma wpłynąć na poprawę zdrowia i samopoczucia.

A oto one:

  • Zaraz po wstaniu, na czczo, zaczynamy od przepłukania ust letnią wodą. Pozbywamy się w ten sposób części zanieczyszczeń nagromadzonych przez noc w jamie ustnej, w czasie gdy oczyszczanie śliną jest mniej aktywne.
  • Pierwszym porannym “posiłkiem” powinna być woda. Docelowo zalecana jest ilość 650 ml, ale można zaczynać od mniejszych ilości, np. jednej szklanki (250 ml) i stopniowo zwiększać ilość każdego dnia. Ciepła woda wpływająca jako pierwsza do przewodu pokarmowego działa rozluźniająco na mięśnie przewodu pokarmowego, przez co soki trawienne napływają łatwiej i poprawia się proces trawienia.
  • Do wody można dodawać miętę, szczyptę soli, sok z cytryny.
  • Śniadanie jemy najlepiej po upływie ok. 45 minut, nie popijając go już.
  • W ciągu dnia pijemy dużo wody (2-3litry) trzymając się następujących reguł picia: do ok. 20 - 30 minut przed posiłkiem i 1,5 - 2 godziny po skończonym jedzeniu. Zasada ta dotyczy także innych płynów, gdyż picie w trakcie posiłku utrudnia trawienie poprzez rozrzedzanie enzymów w ślinie (w ustach następuje wstępne trawienie węglowodanów, powinno się długo przeżuwać kęs bez ”rozwadniania” go) oraz soków żołądkowych (bez popijania żołądek ma lepsze warunki do uzyskania wysokiego stężenia kwasu solnego niezbędnego do trawienia m.in białek).
  • Na około 30 minut przed pójściem spać również należy wypić szklankę wody.

Jeśli chodzi o sam jadłospis:

  • Zalecane produkty spożywcze to przede wszystkim jak najmniej przetworzone świeże warzywa oraz owoce, chude mięso i ryby, jajka, nabiał, pełnoziarniste kasze.
  • Wyeliminować z jadłospisu należy wszelkie słodzone napoje, żywność wysoko przetworzoną, szczególnie z wysoką zawartością soli i tłuszczy, słodycze i słone przekąski.
  • Nie podjadamy dodatkowych przekąsek pomiędzy posiłkami, w razie poczucia głodu zawsze najlepiej najpierw sięgnąć po coś do picia (najlepiej wodę), aby upewnić się że nie mylimy głodu z pragnieniem.

Jakość wypijanej wody

Jak widać japońska dieta wodna jest tak naprawdę sposobem na prawidłowe nawadnianie organizmu oraz nauką świadomego picia wody. Zabierając się zadbanie o prawidłowe nawodnienie bardzo ważne jest też pamiętać o dobrej jakości wypijanej wody. Naszym faworytem jest woda z podręcznego filtra butelki I-water. Dzięki temu, że możemy ją zabrać ze sobą wszędzie i uzupełniać każdą wodą z kranu, z pewnością ułatwi nam to przestrzeganie zasad wodnej diety. Filtr I-water, który oczyszcza i wzbogaca w niezbędne minerały, znacznie polepsza jakość wypijanej wody.

Efekty wodnej diety

Świadome podejście do prawidłowego nawodnienia organizmu oraz zwrócenie uwagi na jakość spożywanych posiłków wręcz musi odbić się pozytywnie na naszym zdrowiu. Propagatorzy japońskiej diety jako jej zalety podają więc:

  • Utratę masy ciała - odpowiednie nawadnianie w regularnych odstępach od posiłków może przyczynić się do utraty wagi, ponieważ niezbędne będzie ustalenie pór posiłków i nie podjadanie pomiędzy nimi.
  • Lepsza kontrola głodu i sytości, gdyż często chęć na coś do zjedzenia mylona jest tak naprawdę z pragnieniem, więc przy okazji powinniśmy wyeliminować nadprogramowe posiłki i przekąski.
  • Polepszenie stanu skóry - to efekt prawidłowego nawodnienia, który najszybciej i najłatwiej będziemy w stanie zobaczyć gołym okiem. Żadne kremy nie zadziałają tak jak dostarczenie komórkom skóry odpowiedniej ilości wody oraz niezbędnych składników odżywczych.
  • Ogólna poprawa stanu zdrowia - każdy z naszych organów wymaga odpowiednich ilości wody do prawidłowego funkcjonowania, a w szczególności do pozbywania się nadmiaru toksyn. Utrata nadprogramowych kilogramów również pozytywnie odbije się na naszym zdrowiu.
  • Zwiększenie świadomości swojego ciała m.in. poprzez obserwację sygnałów pragnienia i głodu.

Podsumowując, mimo że nazwę “Japońska dieta wodna” można mylnie potraktować jako typową dietę odchudzającą, to prawidłowo stosowana wpłynie na utratę masy ciała. Co ważniejsze jednak, dieta ta powinna przyczynić się do wzrostu świadomości tego, jak ważne dla naszego organizmu jest prawidłowe nawodnienie oraz dbanie o stałość i regularność zdrowych nawyków.

Udostępnij ten post

Napisz komentarz