Infolinia
570 310 000570 320 000
Koszt według stawki operatora
Najczęściej zadawane pytania
Zapisz na liście zakupowej
Stwórz nową listę zakupową

Post owocowo-warzywny czyli Dieta Dąbrowskiej

2016-08-06
Post owocowo-warzywny czyli Dieta Dąbrowskiej

O diecie dr Dąbrowskiej każdy, kto choć trochę interesuje się zdrowym stylem życia, na pewno słyszał. Warto ją poznać, bo nie dość, że jest bardzo skuteczna, to dodatkowo łatwa i tania w stosowaniu. Dieta Dąbrowskiej składa się zawsze z dwóch etapów. Etap pierwszy uzależniony jest od stanu zdrowia chorego i dolegliwości, które skłoniły do stosowania diety, trwa od kilku do nawet kilkudziesięciu dni. Polega on na ograniczeniu spożywania niektórych produktów, jak mięso, pewne grupy warzyw czy owoców z wysoką zawartością cukru, węglowodanów ze zbóż czy nabiału oraz zjadaniu posiłków o dziennej podaży energii w okolicach 600 kcal. Nie bez powodu dieta ta jest nazywana również postem owocowo-warzywnym, co doskonale oddaje jej charakter. Druga część diety to powrót do większych porcji pokarmu, stopniowe wdrażanie ograniczanych dotąd grup pokarmów, jednak z zachowaniem zdrowych proporcji. Dzięki długości jej trwania nie da się zignorować jedną z jej pomniejszych zalet – a mianowicie zmienia ona dotychczasowy styl odżywiania i eliminuje złe nawyki żywienowe.

Dieta oparta jest na posiłkach z warzyw niskoskrobiowych:

- korzeniowe, np. marchew, burak, seler, pietruszka, rzodkiew

- kapustne, np. kapusta, kalafior, brokuł

- cebulowe, np. cebula, por, czosnek

- dyniowate, np. dynia, kabaczek, ogórki

- psiankowate, np. pomidor, papryka

- liściaste, np. sałata, natka pietruszki, zioła

Równocześnie można spożywać niskocukrowe owoce takie jak: jabłka, grejpfruty, cytryny i niewielkie ilości jagód.

Szczególnie cennymi są soki warzywne zwłaszcza z zielonych części roślin, jak pokrzywa, brokuł, szpinak, szczaw, kiełki czy trawy zbóż. Są one bardziej wartościowym źródłem witamin i innych składników bioaktywnych niż korzenie, posiadają chlorofil, którego budowa chemiczna przypomina hemoglobinę, aktywnie oczyszczają, alkalizują, odtruwają.

Warzywa i owoce można jeść na surowo, w postaci surówek, koktajli z blendera, zwłaszcza wysokoobrotowego, który zwiększa i usprawnia wchłanianie ze względu na lepsze rozdrobnienie pokarmów, jak również na ciepło w postaci zup, warzyw duszonych czy pieczonych. W trakcie trwania kuracji nie wolno spożywać innych pokarmów, jak kasze, chleb czy olej, unikamy także używek, kawy, czarnej herbaty, alkoholu. Do picia woda, soki warzywne, zielona herbata. I koniecznie pijemy duże ilości, dieta ta powoduje intensywne odtruwanie organizmu, należy pomóc mu wypłukiwać toksyny.

Etap drugi diety polega na stopniowym powrocie do "normalnego" odżywiania. Dr Dąbrowska zaleca zmianę nawyków żywieniowych i przejście na zdrową, zbilansowaną dietę, w której postawą będą nie tylko warzywa i owoce z pierwszego etapu diety, lecz także inne owoce i warzywa (w tym rośliny strączkowe), kasze i ziarna, chleb razowy, orzechy i produkty mleczne.


Dieta Dąbrowskiej okazała się skuteczna przy schorzeniach takich, jak:

- osłabiona odporność: częste infekcje bakteryjne, wirusowe, grzybicze, alergie jak katar sienny, czy astma, także nietolerancje pokarmowe, migrena, mięśniobóle, choroby z autoagresji jak gościec reumatoidalny, zapalenie tarczycy Hashimoto, zapalenie wątroby, toczeń trzewny, zespół „suchego oka”, a także choroby skóry takie jak łuszczyca, trądzik, skórna porfiria, sucha skóra, egzema itp.,

- schorzenia neurologiczne: padaczka, udary niedokrwienne mózgu, zaburzenia pamięci, nerwica, pobudzenie, choroba Parkinsona, stwardnienie rozsiane,

- choroby endokrynologiczne takimi jak: zaburzenia miesiączkowania, klimakteryczne, niedoczynność tarczycy, guzki tarczycy, wysoka prolaktyna, czy nadmiar estrogenów, torbiele jajników, mięśniaki macicy.

- określone przypadki niepłodności

- choroba zwyrodnieniowa stawów, paradontoza, zaćma, żylaki, wrzody żołądka itp.

- pewne grupy chorób, jak cukrzyca, zespół metaboliczny X, choroba wieńcowa i zakrzepica – tu post owocowo – warzywny również jest możliwy do zastosowania, jednak w warunkach szpitalnych.
Dieta ta składa się wyłącznie z roślin niskoskrobiowych i owoców niskocukrowych, jest również niskoenergetyczna, maksymalnie 800kcal na dzień. Opiera się ona na teorii, że w czasie niedoboru glukozy – paliwa dla mózgu, ciało przestawia się na inny tryb energetyczny, w trakcie którego paliwem stają się zbędne, uszkodzone i zwyrodniałe komórki, tkanki, zakrzepy, guzy, ropnie czy blizny.
Niska kaloryczność uruchamia procesy trawienia endogennego – wewnętrzbego. Przestrzeganie zasad diety powoduje również ustąpienie głodu. Szybko można zaobserwować efekty diety: zwiększa się ruchomość stawów, cofają przykurcze, organizm usuwa zbędny śluz n[p. Z zatok (objawem katar), cholesterol powraca do granic normy, tkanki regenerują się, włącznie z chrząstkami stawowymi!

Niepokojące mogą okazać się tzw. kryzysy ozdrowieńcze, inaczej zwane Herxami. Są to objawy podobne do przeziębienia, stan podgorączkowy, katar, biegunka, wymioty, chwilowe pogorszenie cery, mijają w przeciągu kilku dni – jest to skutek uwolnienia zgromadzonych w organizmie toksyn, które przeniknęły do krwi z uszkodzonych tkanek – dzięki piciu, sokom, mamy szansę je usunąć z naszego ciała! Jest to normalny, krótkotrwały objaw, szybko ustęppujący. Dieta przywraca także prawidłowe pH organizmu dzięki pokarmowi alkalizującemu. Dzięki temu nasze tkanki lepiej się mają, są natlenowane, krew skuteczniej krąży w organizmie, z jednej strony odbierając szkodliwe substancje, a dostarczając potrzebnych.


Poniżej znajdziecie przykładowe menu na 7 dni (przepisy zaczerpnięte z książek dr E. Dąbrowskiej):

MENU 7 DNI

Dzień I:
Śniadanie:
sok z marchwi
Zakwas buraczany
Surówka: kapusta pekińska, 1/4 pomarańczy, cytryna
Surówka: seler korzeń, marchew, jabłko, ocet jabłkowy
Gotowane warzywa: marchew, koperek zielony
1/2 grapefruita

Obiad:
Zupa: cebulowa
Surówka: sałata zielona, pomidor, cebula
Surówka: dynia, jabłko, czarna porzeczka, cytryna
- Gotowane warzywa: kalafior w ziołach
- Owoce: jabłko

Kolacja:
- Sok lub inny napój
: jabłkowy
Surówka: biała rzodkiew, jabłko, rodzynki
Surówka: brokuł, ogórek kiszony, czosnek
Gotowane warzywa: bigos ze świeżej kapusty
Dodatek surowych jarzyn: pomidor

Dzień II:
Śniadanie:
- Sok z marchwi
Zakwas buraczany
Surówka: biała kapusta, marchew, jabłko, ocet jabłkowy
Surówka: brukiew, jabłko, rodzynki, zielona pietruszka
Gotowane warzywa: biała rzodkiew, zielona pietruszka
- Owoce: jabłko

Obiad:
Zupa: jarzynowa
Surówka: cukinia, jabłko, rodzynki
Surówka: tarty kalafior, ogórek kiszony, czosnek
Gotowane warzywa: buraki czerwone faszerowane
- Owoce: arbuz

Kolacja:
- Sok lub inny napój
: sok pomidorowy 
- Surówka: czarna rzepa, jabłko, marchew, zielona pietruszka 
- Surówka: kapusta czerwona, 1/4 pomarańczy, cytryna 
- Gotowane warzywa: jabłko pieczone faszerowane maliną 
- Dodatek surowych jarzyn: ogórek kiszony


 

Dzień III:
Śniadanie:
- Sok z marchwi
- Zakwas buraczany
- Surówka
: kabaczek, jabłko, rodzynki
- Surówka: pomidor, sałata zielona, seler stołowy, szczypiorek
- Gotowane warzywa: brokuł gotowany w ziołach
- Owoce: 1/2 grapefruita

Obiad:
- Zupa
: bogracz (jarzynowa zakwaszana ogórkiem kiszonym) 
- Surówka: pietruszka korzeń, jabłko, marchew, cytryna 
- Surówka : papryka, rzodkiewka, cebula, kiszony ogórek 
- Gotowane warzywa : kapusta faszerowana warzywami z przecierem pomidorowym - Owoce: jabłko

Kolacja:
- Sok lub inny napój
: sok jabłkowy 
- Surówka: por, truskawka, jabłko
- Surówka: czerwone buraki, kiszona kapusta 
- Gotowane warzywa: leczo jarskie 
- Dodatek surowych jarzyn: papryka

Dzień IV:
Śniadanie:
- Sok z marchwi
- Zakwas buraczany
- Surówka
: kiszona kapusta, marchew, jabłko, szczypiorek
- Surówka: brokuł tarty, jabłko, jagody, cytryna
- Gotowane warzywa: cebula, zielona pietruszka
- Owoce: jabłko

Obiad:
- Zupa
: pomidorowa
- Surówka: seler korzeń, cebula czerwona, rzodkiewka, szczypiorek
- Surówka:biała rzodkiew, jabłko, koperek zielony 
- Gotowane warzywa: szaszłyk warzywny 
- Owoce: truskawki 

Kolacja:
- Sok lub inny napój
: sok warzywny zakwaszany cytryną 
- Surówka: kabaczek, jabłko, truskawki 
- Surówka: biała kapusta, marchew, cebula, jabłko 
- Gotowane warzywa: mus owocowy z mieszanych owoców 
- Dodatek surowych jarzyn: ogórek kiszony 

Dzień V:
Śniadanie:
Sok z marchwi
- Zakwas buraczany
- Surówka
: kapusta pekińska, 1/4 pomarańczy, cytryna
- Surówka: kabaczek, marchewka, jabłko, ocet jabłkowy
- Gotowane warzywa: marchew, koperek zielony
- Owoce: 1/2 grapefruita

Obiad:  
- Zupa: cebulowa
Surówka: sałata zielona, pomidor, cebula
Surówka: dynia, jabłko, czarna porzeczka, cytryna
Gotowane warzywa : kalafior gotowany w ziołach
Owoce: arbuz 

Kolacja:
Sok lub inny napój: sok jabłkowy
Surówka: czarna rzepa, jabłko, rodzynki,
Surówka: kapusta czerwona, jabłko, truskawka, cytryna
Gotowane warzywa: puree z korzenia pietruszki z jabłkiem, koperek
Dodatek surowych jarzyn: kalarepa 


 

Dzień VI:
Śniadanie:
Sok z marchwi
- Zakwas buraczany
- Surówka
: cukinia, czarna porzeczka, jabłko
- Surówka: ogórek świeży, papryka czerwona
- Gotowane warzywa: seler korzeń z koperkiem
- Owoce: jabłko

Obiad:  
- Zupa: ogórkowa
Surówka: buraki czerwone, cebula, ogórek kiszony
Surówka: biała rzodkiew, jabłko, jagody
Gotowane warzywa: gołąbki jarski
Owoce: melon

Kolacja:
Sok lub inny napój: sok pomidorowy
Surówka: brukiew, cytryna,  1/4 mandarynki
Surówka: brokuł tarty, rzodkiew, czosnek, kiszony ogórek
Gotowane warzywa: jabłko pieczone faszerowane maliną lub truskawką
Dodatek surowych jarzyn: pomidor 

Dzień VII:
Śniadanie:
Sok z marchwi
- Zakwas buraczany
- Surówka
: dynia, jabłko, rodzynki, sok z cytryny
- Surówka: marchew, jabłko, szczypiorek, koperek
- Gotowane warzywa: kiszona kapusta, zielona pietruszka
- Owoce: 1/2 grapefruita

Obiad:  
- Zupa: kalafiorowa
Surówka: papryka zielona, rzodkiewka, cebula
Surówka: czerwona kapusta, jabłko, czarna porzeczka, cytryna
Gotowane warzywa: kabaczek faszerowany warzywami
Owoce: jabłko

Kolacja:
Sok lub inny napój: sok z kapusty kiszonej
Surówka: czarna rzepa, truskawka, jabłko
Surówka: seler stołowy, jabłko, sok z cytryny
Gotowane warzywa: cukinia duszona z jabłkiem, cytryna
Dodatek surowych jarzyn: ogórek kiszony 

Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2016
Zaufane Opinie IdoSell
4.91 / 5.00 150 opinii
Zaufane Opinie IdoSell
2022-09-22
Zgodnie z opisem, szybko, przesyłka starannie zabezpieczona
2022-09-13
Bardzo szybko zamówienie zostało zrealizowane.Dziękuję bardzo.

Dbamy o Twoją prywatność

Nasz Sklep wraz z Zaufanymi Partnerami przetwarza Twoje dane osobowe zbierane w Internecie np. IP Twojego urządzenia oraz informacje zapisywane za pomocą technologii służących do ich śledzenia i przechowywania, takich jak pliki cookies, sygnalizatory www lub innych podobnych technologii.

Pliki cookies wykorzystywane są w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności, a także w celach analitycznych, marketingowych, oraz aby dostosować treści do Twoich preferencji i zainteresowań w tym także do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych) oraz do poprawnego działania strony internetowej. Warunki przechowywania lub dostępu do cookie możesz określić w Twojej przeglądarce.

Klikając „ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY” wyrażasz zgodę na stosowanie ciasteczek zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki oraz na dostosowanie treści na stronie naszego Sklepu do Twoich preferencji, a także w celach statystycznych i marketingowych, w tym do wyświetlania spersonalizowanych treści (reklamowych). Zgodę możesz wycofać w dowolnym momencie poprzez usunięcie plików cookies z przeglądarki z danego urządzenia końcowego.

Jeżeli klikniesz „NIE WYRAŻAM ZGODY” - nie będzie możliwe wejście na stronę Sklepu.

NIE WYRAŻAM ZGODY
ZGADZAM SIĘ, CHCĘ PRZEJŚĆ DO STRONY
pixel